Cilt: 8 Sayı: 1, 30.06.2022

Yıl: 2022

Uluslararası Sosyal Bilimler Eğitimi Dergisi (USBED), sosyal bilimler eğitimi alanları ile ilgili nicel, nitel araştırmalara, en son literatüre dayalı eleştirel derlemelere, meta-analiz çalışmalarına, model önerilerine, olgu sunularına, kitap ve bilimsel etkinlik tanıtımları, tartışmalara ve benzeri özgün yazılara yer verilmesi amaçlanmıştır.

Uluslararası Sosyal Bilimler Eğitimi Dergisi (USBED) aşağıdakiler dâhil ancak bunlarla sınırlı olmamak üzere ilgili tüm araştırma alanlarında yayın yapmaktadır:

  • Sosyal bilimler üzerine bakış açıları: ortaya çıkan konular ve tartışmalı konular
  • Tarihsel ve sosyal bilim fikirleri: bunları sınıfta nasıl uygulayalım?
  • Öğrenme: bilişsel, duyuşsal ve katılımcı öğrenmenin gerçekleştiği koşullar
  • Müfredat: Ne öğreteceğiz ve nasıl öğreteceğiz?
  • Güncel ilgi alanları: küresel konular; cinsiyet ve etnik köken; teknoloji kullanımı; üst düzey eleştirel düşünme; barış eğitimi ve çatışma yönetimi; çok kültürlü sosyal bilimler müfredatı; tematik öğretim; ve sosyal bilimler sınıfında okuma yazma
  • Ölçme ve değerlendirme
  • Öğretmen eğitimi
  • Özel Eğitim
  • Eğitim sosyolojisi
  • Pedagojiler
  • Öğrenme ve öğretme
  • Eğitim teknolojisi
  • Eğitim teknolojisi sistemleri
  • Müfredat çalışmaları
  • Eğitim politikası
  • Eğitim tarihi
  • Eğitim felsefesi ve eğitim teorisi
  • Eğitim yönetimi

Yayın Sıklığı

Uluslararası bazı dizinlerde taranan hakemli bir dergi olan Uluslararası Sosyal Bilimler Eğitimi Dergisi,  Haziran ve Aralık aylarında olmak üzere yılda iki kez elektronik (eISSN: 2146-6297) olarak yayımlanır.


Yayın Dili

Uluslararası Sosyal Bilimler Eğitimi Dergisi’nin yayın dili Türkçe ve İngilizce’dir. Türkçe tam metin yayımlanan makalelerde İngilizce başlık, öz, anahtar sözcükler ve geniş özet de yer alır. İngilizce makale veren yazarların anadili Türkçe ise, makalede Türkçe başlık, öz, anahtar sözcükler ve geniş özet de yer alır.

Makalelerin yazımı ve dil bilgisi kurallarına uygun olması, Uluslararası Sosyal Bilimler Eğitimi Dergisi Editörleri Kurulunun önem verdiği bir politikadır. Makalelerin dil bilgisi, yazım kuralları ve alanyazına uygun, anlaşılır, açık ve yalın bir dil ile yabancı sözcüklerden arındırılmış olarak, yabancı sözcük kullanmak zorunlu olduğunda yanında parantez içinde Türkçesi’nin de yazılması beklenir.

Uluslararası Sosyal Bilimler Eğitimi Dergisi herhangi bir çeviri hizmeti vermemektedir. Editörler Kurulu’nca yayına kabul edilen makaleler, dil (Türkçe, İngilizce) editörlerince okunur. Yazar(lar)a, makalelerin değerlendirme sürecinde editörler kurulu, hakemler ya da dil editörlerince makalenin yazımına ilişkin düzeltmeler önerilebilir. Bu düzeltmelerin yapılması, yazarların sorumluluğundadır.


Dil Düzenlemesi

USBED'e gönderilen çalışmalar tam metin dilinin (Türkçe ve İngilizce) dil bilgisi kurallarına ve bilimsel alanyazınına uygun, sade ve açık bir dil kalitesine sahip olmalıdır. Çalışmalar yabancı kelimelerden arındırılmış temiz ve akıcı bir dille yazılmalıdır. Bu kapsamda çalışmaların değerlendirme için gönderilmeden önce redakte edilmiş olması yayın süreçlerinin daha sağlıklı bir şekilde sürdürülmesini sağlamaktadır

Yayın kurulu gönderilen çalışmaların değerlendirme süreçlerinde veya kabul aşamasından sonra dil redaksiyon hizmeti alınmasını talep edilebilir. Dil redaksiyon hizmeti alınması talep edilen çalışmanın yazar(lar)ı aşağıda önerilen firmalardan birinden hizmet alarak, redaksiyona ilişkin belgeyi yayın kuruluna sunabilir.

Elsevier Dil Servisi, http://webshop.elsevier.com/languageservices/

Editage, http://www.editage.com/

Enago, http://www.enago.com/


Derginin Bölümleri

Uluslararası Sosyal Bilimler Eğitimi Dergisi'nde ağırlıklı olarak özgün araştırma makaleleri (% 50 - % 100) ile her sayıda en fazla % 50 derleme makalesi yayımlabilir.


Açık Erişim Politikası

Uluslararası Sosyal Bilimler Eğitimi Dergisi, yayıncılıkta saydamlık, açık erişim sağlama ve bilginin paylaşılması politikasıyla yayımlanmaktadır. Dergimiz, Budapeşte Açık Erişim Girişimi'ni desteklemektedir. Bu amaçla http://www.budapestopenaccessinitiative.org/boai-10-translations/turkish-translation web adresinde bulunan açık erişim politikaları, Uluslararası Sosyal Bilimler Eğitimi Dergisi Editörler Kurulu’nca benimsenmektedir. Ayrıca, açık erişim sağlama politikaları kapsamında Uluslararası Sosyal Bilimler Eğitimi Dergisi'nde yayımlanan makaleler "Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License" ile lisanslanmıştır (http://dergipark.org.tr/tr/pub/issej/archive). 

Uluslararası Sosyal Bilimler Eğitimi Dergisi'nin yayıncısı olan Dr. Abdulkadir UZUNÖZ açık erişim sağlama politikası kapsamında, makalesini yayımlamak için yazarlardan ücret istememekte, yayımlanan elektronik ve basılı dergisine erişim, yararlanma ve abonelik için ücret almamakta, elektronik dergisinin de kütüphane kayıtlarında ücretsiz yer almasını önermektedir. Hakemlere, Editörler Kurulu üyelerine de herhangi bir ücret ödenmemektedir.

Derginin tüm işlemleri ücretsiz olarak yapılmaktadır. Bu nedenle Uluslararası Sosyal Bilimler Eğitimi Dergisi’nin geliri yoktur; bu bilimsel hizmeti kamu kaynaklarıyla sürdürmektedir. Uluslararası Sosyal Bilimler Eğitimi Dergisi'ne başvurusu yapılan makalelerin maddi yükümlülükleri, yazarlarının sorumluluğundadır.


Sponsorluk ve Reklam Kabul Etmeme Politikası

Uluslararası Sosyal Bilimler Eğitimi Dergisi’nin yayıncısı, Dr. Abdulkadir UZUNÖZ’dür. Abdulkadir UZUNÖZ, bir kamu üniversitesinde öğretim üyesidir ve kâr amacı yoktur. Uluslararası Sosyal Bilimler Eğitimi Dergisi’nin yayın politikalarından birisi, sponsorluk ve reklam kabul edilmemesidir.

Ancak, makale başvurusundan makalelerin elektronik dergide yayımlanmasına kadar tüm sürecin elektronik sunucuda ücretsiz yapılması ve bunun için teknik destek vermesi, yayımlanan makalelerin Dijital Nesne Kimlik Numaralarının (DOI) numaralarının ücretini ödemesi nedeniyle bir kamu kuruluşu olan TÜBİTAK ULAKBİM DERGİPARK (http://dergipark.gov.tr), Uluslararası Sosyal Bilimler Eğitimi Dergisi’nin kamusal sponsorudur.


Makale ve Dergi Yayınlama Politikaları

Uluslararası Sosyal Bilimler Eğitimi Dergisi’ne, daha önce yayımlanmamış ya da yayımlanmak üzere başka bir yere gönderilmemiş, özgün, güncel, alana katkı yapacak makaleler gönderilmelidir.

Uluslararası Sosyal Bilimler Eğitimi Dergisi’nde aynı anda bir yazarın birden fazla makale başvurusu değerlendirmeye alınmaz.


Makale Gönderme

Uluslararası Sosyal Bilimler Eğitimi Dergisi'ne makale başvurusu yapacak yazar(lar) https://dergipark.org.tr/tr/journal/1436/submission/step/manuscript/new adresindeki dergi yönetim sistemine üye olarak makalelerini sisteme yükleyebilirler. Dergiye gönderilen tüm makaleler APA 7’ye uygun olmalıdır.


Yazım Kuralları

Uluslararası Sosyal Bilimler Eğitimi Dergisi’ne gönderilecek makalelerin aşağıdaki Yeni Makale Şablonu üzerinde hazırlanması gerekir.


Telif Hakkı Devri

Yazarlar makalelerinin telif haklarını, makale başvurusu sırasında Uluslararası Sosyal Bilimler Eğitimi Dergisi’ne devretmek zorundadır. Bunun için"Telif Hakkı Devir Formu" doldurarak tüm yazarlar imzalar, tarayıcıda tarar ve elektronik olarak makaleyle birlikte TÜBİTAK ULAKBİM DERGİPARK sistemine (https://dergipark.org.tr/tr/pub/issej) yükler. Uluslararası Sosyal Bilimler Eğitimi Dergisi Editörler Kurulu, makalenin yayımlanmasında yetkilidir.

Ayrıca yazarların telif hakkı dışında kalan patent hakları, dersleri, sunumları ve kitap çalışmalarında makaleyi ücret ödemeksizin kullanabilme hakkı, satmamak koşuluyla kendi amaçları için makaleyi çoğaltma hakkı, postayla veya elektronik yolla dağıtma hakkı saklıdır. Ayrıca makalenin herhangi bir bölümünün başka bir yayında kullanılmasına Dergiye yollamada (atıfta) bulunulması koşuluyla yazarına izin verilir. Telif Hakkı Devir Formunu makale başvurusu ile sisteme yüklemeyen yazarların makalelerine işlem yapılmaz. Telif hakkı devri yalnız Uluslararası Sosyal Bilimler Eğitimi Dergisi’nde yayımlanan makaleler için geçerlidir; yayımlanmayan makalelerin telif hakkı yazarlarınındır.


Değerlendirme Süreci

Uluslararası Sosyal Bilimler Eğitimi Dergisi'ne başvurusu yapılan makaleler, yazar ve hakem kimliklerinin gizlendiği, yazarların hakemlerin kim olduğunu hakemlerin yazarların kim olduğunu bilmediği iki yönlü kör hakemlik süreciyle şu aşamalarda değerlendirilmektedir.


Ön İnceleme ve Ön Değerlendirme Süreci

Uluslararası Sosyal Bilimler Eğitimi Dergisi'ne gönderilen makaleler ön incelemede editörlerce değerlendirilir. Bu adımda, Uluslararası Sosyal Bilimler Eğitimi Dergisi’nin amaçlarına, kapsamına ve yayın politikalarına uymayan, yazıldığı dil ve anlatım kurallarına uygun olmayan, yöntem açısından hata bulunan, özgün olmayan, benzerlik oranı yüksek olan makaleler reddedilir.


Benzerlik-Özgünlük Denetimi

Yazım kuralları ve biçim yönünden uygun olan makaleler intihal denetiminden geçirilir. Uluslararası Sosyal Bilimler Eğitimi Dergisi’nde intihal denetimi iThenticate paket programı aracılığıyla gerçekleştirilir. Makalelerin iThenticate programında benzerlik oranının (dergi şablonu, kaynakça hariç olmak ve aynı kaynaktan yapılacak alıntılarda –kendi yayınları dahil- benzerlik oranı % 3’ten az olmak üzere) % 10’un altında olması gerekir.


Ön Değerlendirme

Uygun bulunan makalelerin ön değerlendirmesi için makalenin konusu ile ilgili olan alan editörüne iletilir.

Alan editörüne gönderilen makale, makalede yer alacak başlıklar; girişte alanyazın, yöntem, bulgular ve yorum, tartışma-sonuç ve öneriler bölümleri, derginin kapsamı ve yayın politikaları, özgünlük ve güncellik açısından incelenir. Alan editörü, inceleme sonucunu bir rapor ile editöre bildirir. Bu incelemede uygun bulunmayan makaleleri editör reddeder. Alan editörünün Dergiye uygun bulduğu makaleler için hakem önerilerini de inceleme raporuyla editöre iletmesi gerekir.


Hakem Süreci

Alan editörünün hakem önerileri, editörlerce değerlendirilir ve gerektiğinde başka hakemler göz önünde bulundurularak makale, iki hakeme iletilir. Yazar(lar)ın görev yaptığı kuruluştan, yazar(lar)la çatışma ve çıkar birliği bulunanlardan, alanı makaleyle ilgili olmayanlardan, tez danışmanı ya da tezin jüri üyelerinden hakem atanmamasına özen gösterilir. Derginin bir sayısında aynı hakeme değerlendirmesi için bir makaleden fazla makale gönderilmez.

Hakem değerlendirmesi; makalenin alanyazın açısından incelenmesi, özgünlüğü, yöntemi, etik ilkelere uygunluğu, sonuçlarının tutarlı biçimde sunumuna, yollamaların (atıfların) ilkelere uygunluğu, kaynakça ile yollamaların tutarlığına dayanır.

Hakem değerlendirme süreci için hakemlere bir ay süre verilir, hakemin istemi doğrultusunda gerektiğinde süre uzatılabilir. Hakemler makaleyi değerlendirdikten sonra, makaleyle birlikte gönderilmiş olan, Makale Değerlendirme Formu”nu doldurmaları gerekir. Hakemler, ayrıca makale üzerinde düzeltme önerilerini belirtebilirler.

Hakemlerden ve/ya da editörlerden gelen düzeltme önerileri doğrultusunda yazarlarca üç hafta içinde "Hakem Düzeltme Formu" hazırlanması gerekir. Yazarlar bu raporda, yapılması önerilen düzeltmelerden yaptıklarını ve yapamadıklarını gerekçeleriyle belirtirler, sonra düzeltilmiş makaleyle birlikte elektronik başvuru sistemine yüklerler. Düzeltmeleri görmek isteyen hakemlere, düzeltilmiş makale gönderilir. Hakemler ya da editörlerce, yazarlardan birden fazla düzeltme istenebilir. Yazar(lar)ın bu düzeltmeleri yapmaları beklenir.


Değerlendirme Sonucu ve Editörler Kurulu Kararı

Hakemlerden gelen görüşler ile varsa yazarlardan gelen düzeltme raporu, editör tarafından incelenir. Bu inceleme sonucunda, editör,  makalelerle ilgili kararı oluşturmak üzere Editörler Kurulu’nu toplantıya çağırır. Editörler Kurulu, alan editörü ve hakemlerin görüşleri doğrultusunda makaleleri görüşerek son kararını verir.

Yayımlanmasına karar verilen makalelerin sayfa düzenlemesi (mizanpajı), Uluslararası Sosyal Bilimler Eğitimi Dergisi editörü tarafından yapılır. Böylece yayımlanacak makalelerin biçim açısından birörnek ve birbiriyle tutarlı olmaları sağlanır.

Sayfa düzenlemesi yapılan makaleler dil editörlerince (Türkçe, İngilizce) incelenir,  gerekliyse yazarlardan düzeltme istenir. Düzeltmeleri tamamlanarak yayım aşamasına gelen makalelerin son kez benzerlik- intihal denetimi yapılır, makale genel olarak bir kez daha gözden geçirilerek yazarlarından “Yayımlanabilir” onayı alınır.


Değerlendirmeye İtiraz Hakkı 

Uluslararası Sosyal Bilimler Eğitimi Dergisi Editörler Kurul'nca bir makale ile ilgili verilen karara, yazar(lar)ın itiraz hakkı vardır. Yazar(lar), Editörler’e karara yönelik itiraz gerekçelerini kanıtlarıyla ve kaynak göstererek uzunozak@gmail.com adresine bir iletiyle bildirebilirler. Yazar(lar)ın itirazı, Editörler Kurul’unca incelenerek yazar(lar)a yanıt verilir. İtiraz haklı bulunursa, Editörler Kurulu yeni hakemlerle değerlendirmeyi yeniden başlatır.


Yollama (Atıf) ve Kaynakça Denetimi
Uluslararası Sosyal Bilimler Eğitimi Dergisi yayın etiğine göre,  makalelere yollamaların (atıfların) doğru ve eksiksiz verilmesi zorunludur. Bu denetim, önce değerlendirme sırasında hakemlerce, sonra benzerlik-intihal (iThenticate) programı sonucuna göre editörlerce yapılır.

Uluslararası Sosyal Bilimler Eğitimi Dergisi’ne gönderilen makalelerde yollama (atıf) ve kaynakça denetimi şöyle yapılır:

  • Kaynakça, APA 7. Sürümünde yer alan biçime uygun olmalıdır.
  • Metinde yararlanılan kaynakların, kaynakçada eksiksiz ve doğru biçimde verilip verilmediği denetlenir. Kaynakçadaki her kaynağa ilişkin metin içindeki yollamalar (atıflar) uygun biçimde yapılmadıysa düzeltilir.
  • Metin içindeki yollamaların (atıfların), yollama ilkelerine uygun biçimde yapılıp yapılmadığı denetlenir, eksik ya da hatalı olanlar düzeltilir.
  • Türkçe makaleler için Türkçe, İngilizce makaleler için İngilizce kaynak gösterme ilkeleri temel alınır.


Makaleyi Geri Çekme

Uluslararası Sosyal Bilimler Eğitimi Dergisi Editör’ü, bilimsel özgün araştırma makalelerini yayınlamaya büyük çaba gösterir; yayın politikaları kapsamında, başvurusu yapılan ya da elektronik dergide yayımlanan bir makalenin geri çekilmesi söz konusu olduğunda Editör’ün ve yazar(lar)ın aşağıdaki sorumlulukları yerine getirmesini öngörür.


Editörler

Değerlendirme sürecindeki, erken görünümdeki ya da yayımlanmış elektronik makalede telif hakkı ve etik ilkelere aykırılık ya da intihal kuşkusu oluştuğunda Uluslararası Sosyal Bilimler Eğitimi Dergisi Editörü, ivedi olarak inceleme başlatmakla yükümlüdür.

Editör yaptığı incelemede, değerlendirme aşamasındaki bir makalenin etik ilkelere aykırılık taşıdığı, intihal yapıldığı ya da telif haklarına uyulmadığını saptaması durumunda makaleyi geri çeker.

Editör, erken görünümdeki ya da elektronik dergide yayımlanmış bir makalede etik ilkelere aykırılık, intihal ve telif haklarına uyulmadığını saptaması durumunda, en kısa sürede kanıtlarıyla birlikte kararını yazar(lar)a, yazar(lar)ın kurumlarına, makalenin bir tez olması durumunda ilgili Enstitüye ve varsa diğer ilgili kuruluşlara yazılı olarak bildirir. 

Editör, değerlendirme sürecindeki bir makaleyi yazar(lar)ının geri çekme istemini aldığında, kısa sürede inceleyerek yazar(lar)a yazılı yanıt verir.


Yazar(lar)

Yazar(lar), değerlendirme ve erken görünümdeki ya da elektronik dergide yayımlanmış makalesiyle ilgili bir hata fark ettiklerinde, makaleyi çekmek için editörle işbirliği yapmakla yükümlüdür.

Başvurusu yapılmış bir makalenin geri çekilme istemi Editörce onaylanmadıkça, yazar(lar) makalesini başka bir dergiye gönderemez.

Değerlendirme sürecindeki bir makalenin geri çekilme isteminde bulunmak isteyen yazar(lar), Makale Geri Çekme Formu"nu doldurur, imzalar, tarayarak uzunozak@gmail.com ileti adresiyle Editör’e iletir. Editör, makale çekme istemini kısa sürede inceleyerek kararını yazar(lar)a bildirir.


Gizlilik Bildirimi

Uluslararası Sosyal Bilimler Eğitimi Dergisi’ne yapılan makale başvuruları ve yazışmalarda kullanılan kişisel bilgiler, Derginin bilimsel amaçları dışında başka bir amaç için kullanılmaz, üçüncü kişilerle paylaşılmaz.

Hakemler, değerlendirdikleri makalelerle ilgili süreci ve hiçbir belgeyi paylaşmayacakları konusunda güvence vermek zorundadır.

Derginin bir sayısında yayımlanan makaleler ile yayım sürecinde kabul edilmeyen makalelerin hakemlerinin isimleri, makalelerin yayımlandığı dergide toplu olarak verilir.


Arşivleme 

Uluslararası Sosyal Bilimler Eğitimi Dergisi TÜBİTAK ULAKBİM DERGİPARK (https://dergipark.org.tr/tr/pub/issej) adresine taşınmıştır.

Uluslararası Sosyal Bilimler Eğitimi Dergisi'nde yayımlanan makalelere ilişkin veriler ve tam metinler pdf olarak TÜBİTAK ULAKBİM DERGİPARK sunucusunda yayımlanır, erişime kapalı bir şekilde saklanır ve arşivlenir (https://dergipark.org.tr/tr/pub/issej/archive , LOCKSS; https://dergipark.org.tr/tr/pub/issej/lockss-manifest).    

Yayın Etiği
Uluslararası Sosyal Bilimler Eğitimi Dergisi'nin yayın süreçleri, bilginin bilimsel yöntemle yansız biçimde üretilmesi, geliştirilmesi ve paylaşılmasına dayanır.Hakemli makaleler, bilimsel yöntemin uygulanmasını, yansızlığı sağlayan çalışmalardır. Bilimsel üretimin gerçekleştirilmesinde yayın sürecinin tüm bileşenlerinin; yayıncı, editörler, yazarlar, hakemler ve okuyucuların etik ilkelere uymaları gerekir. Bu kapsamda Uluslararası Sosyal Bilimler Eğitimi Dergisi’nin yayın etiği ile açık erişim politikası da, Yayın Etiği Komitesi’nin (Committee on Publication Ethics, COPE) açık erişimde yayınladığı kılavuzlar ve politikalar doğrultusunda (Örneğin “Yayın Etiği Komitesi (COPE) Davranış Kuralları ve Dergi Editörleri İçin En İyi Uygulama Kılavuzları; “Code of Conduct and Best Practice Guidelines for Journal Editors” ve “COPE Best Practice Guidelines for Journal Editors”) yayın sürecinin tüm bileşenlerinin etik ilkelere uymasını gerektirmektedir.

Uluslararası Sosyal Bilimler Eğitimi Dergisi, Committee on Publication Ethics (COPE), Directory of Open Access Journals (DOAJ), Open Access Scholarly Publishers Association (OASPA) ve World Association of Medical Editors (WAME) tarafından yayınlanan etik yayıncılık ilkelerini benimser; Principles of Transparency and Best Practice in Scholarly Publishing başlığı altında ifade edilen ilkeler için adres: https://publicationethics.org/resources/guidelines-new/principles-transparency-and-best-practice-scholarly-publishing
Makalelerde kullanılan verilerin manipüle edilmesi, çarpıtılması ve uydurma verilerin kullanılması gibi durumlar tespit edilirse, makale yazarının çalıştığı kuruma bu durum resmi yollardan bildirilecek ve makale red edilecektir. Dergimiz, editörya ve/veya hakemler tarafından verilen dönütlere göre yazarlardan analiz sonuçlarına ilişkin çıktı dosyalarını isteme hakkına sahiptir.

Yayıncının Etik Sorumlukları
Uluslararası Sosyal Bilimler Eğitimi Dergisi’nin yayıncısı olan Dr. Abdulkadir UZUNÖZ, kamu yararını gözeten ve kâr amacı gütmeyen bir kamu eğitim kuruluşunda çalışan öğretim üyesidir.
Editörler Kurulu üyeleri, sosyal bilimler eğitimi bilim dalları gözetilerek görevlendirilir. Editörler Kurulu başkanı olarak bir editör ve duruma göre bir ya da birden fazla editör yardımcısı ile alan editörleri belirlenir. Ayrılan üyenin yerine yeni üye görevlendirilir. Editör, makalenin konusuna göre, gerekli olduğunda Editörler Kurulu üyesi olmayan öğretim üyelerine alan editörü olarak incelemesi için makale gönderebilir.

Uluslararası Sosyal Bilimler Eğitimi Dergisi Editörler Kurulu’nun Sorumlulukları
• Uluslararası Sosyal Bilimler Eğitimi Dergisi'ne başvurusu yapılan her makaleden, hatta yayımlanmasından sonraki tüm süreçlerinden Uluslararası Sosyal Bilimler Eğitimi Dergisi Editörler Kurulu sorumludur ve Editörler Kurulu bu sorumluluğunu bilir. Bu sorumluluk, dergiyle ilgili konularda verilen kararlarda yalnızca kamu yararını düşünerek; kişisel kazancı düşünmeden, bağımsız olarak karar vermeyi gerektirir. Yayıncı ve Editörler Kurulu arasındaki ilişki bağımsızlık ilkesine dayanır, editörlerin alacağı tüm kararlar yayıncıdan ve diğer kişi ve kuruluşlardan bağımsızdır.
• Uluslararası Sosyal Bilimler Eğitimi Dergisi Editörler Kurulu, dergiyi sürekli geliştirmeye, yayın niteliğini yükseltmeye çaba gösterir.
• Uluslararası Sosyal Bilimler Eğitimi Dergisi Editörler Kurulu, yayın, kör hakemlik, değerlendirme süreci, etik ilkeler gibi dergi politikalarının belirlenmesi ve uygulanmasını sağlar.
• Uluslararası Sosyal Bilimler Eğitimi Dergisi Editörler Kurulu, Uluslararası Sosyal Bilimler Eğitimi Dergisi'nde yayınlanmış makale yazarlarının telif hakkını korur.
• Uluslararası Sosyal Bilimler Eğitimi Dergisi Editörler Kurulu, makale ve dergi yayım sürecinde fikri mülkiyet hakları, bilimsel-etik olmayan davranışlarla, intihalle, yollama (atıf) çeteciliğiyle ilgili önlemleri almada sorumludur.
• Uluslararası Sosyal Bilimler Eğitimi Dergisi Editörler Kurulu, yazar(lar)ın bilgi gereksinimlerini içeren bir “Yazar Kılavuzu”, hakemlerin değerlendirme aşamasında gerek duyacakları bilgileri içeren “Hakem Kılavuzu” hazırlar, gerektiğinde günceller.
• Uluslararası Sosyal Bilimler Eğitimi Dergisi Editörler Kurulu, hakemleri, yazar(lar)ı güdüleyici politikalar belirler.
• Uluslararası Sosyal Bilimler Eğitimi Dergisi Dergisi Editörler Kurulu, her makalenin kayıtlarını, dergiyle ilgili yazışmaları elektronik olarak saklar.

Editör, Editör Yardımcıları ve Alan Editörlerinin Etik Sorumlulukları
• Editörler, hakemlerin, yazar(lar)ın, araştırmacı, uygulayıcı ve okuyucuların bilgi gereksinimlerini karşılamaya gerektiğinde dönüt vermeye, yayın sürecinde düzeltme, açıklama gerektiren konularda açıklık ilkelerine göre davranmaya çaba gösterirler.
• Editörler, makalelerin yayımlanmasına karar verirken, makalelerin özgün olmasına, bilimsel alanyazına, okuyucu, araştırmacı ve uygulayıcılara katkı sağlamasına özen gösterirler.
• Editörler, makalelerle ilgili olumlu ya da olumsuz karar verirken, makalelerin özgün değeri, alana katkısı, araştırma yönteminin geçerli ve güvenirliği, anlatımın açıklığı ile derginin amaç ve kapsamını göz önünde tutarlar.
• Editörler, başvurusu yapılan makalelerin önemli sorunu olmadığı sürece ön değerlendirme aşamasına alır, olumlu hakem önerilerini göz önünde bulundurur, ciddi sorun olmadıkça önceki editör(ler)ce verilen kararları değiştirmezler.
• Editörler, derginin yayın politikaları arasında bulunan kör hakemlik ve değerlendirme süreci politikalarını uygular, hakemlerin kimlik bilgilerini gizli tutar, her makalenin yansız ve süresi içinde değerlendirilmesini sağlarlar.
• Editörler, makaleleri alan editörleri ve hakemlerin uzmanlık alanlarını dikkate alarak gönderir, değerlendirmelerin yansız ve bağımsız yapılmasını desteklerler.
• Editörler, makalenin yansız değerlendirilmesi için editörler, hakemler ve yazar(lar) arasındaki çıkar çatışması-çıkar birliği olup olmamasını göz önüne alırlar.
• Editörler, hakem havuzunun geniş bir yelpazeden oluşması ve sürekli güncellenmesi için arayış içinde olurlar.
• Editörler, akademik görgü kurallarına uymayan ve bilimsel olmayan değerlendirmeleri engellerler.
• Editörler, dergi yayın süreçlerini yayın politikaları ve kılavuzlara uygun işletilmesini sağlar, süreçte görev alanları yayın politikaları konusundaki gelişmelerden bilgilendirir, gerektiğinde eğitim programı hazırlarlar.
• Editörler, yayın sürecinde görev alanlar herkesle etkili bir iletişim içinde olur, belirli aralıklarla toplantılar düzenlerler.
• Editörler, değerlendirilen makalelerdeki kişisel verilerin korunmasını sağlarlar; yazar, hakem ve okuyucuların bireysel verilerini korurlar.
• Editörler; makalelerde insan ve hayvan haklarının korunmasına özen gösterirler, makalenin katılımcılarının açık onayının belgelendirilmesini önemserler, makalenin katılımcılarına ilişkin etik kurul onayı, deneysel araştırmalarda izinleri olmadığında makaleyi reddederler.
• Editörler; görevi kötüye kullanmaya karşı önlem alırlar. Görevi kötüye kullanmaya yönelik yakınmalar olduğunda, nesnel bir soruşturma yaparak, konuyla ilgili bulguları paylaşır.
• Editörler, makalelerdeki hata, tutarsızlık ya da yanlış yönlendirmelerin düzeltilmesini sağlarlar.
• Editörler, yayınlanan makalelerin fikri mülkiyet hakkını korur, ihlal olması durumunda derginin ve yazar(lar)ın haklarını savunurlar. Ayrıca yayımlanan makalelerin içeriğinin başka yayınların fikri mülkiyet haklarını ihlal etmemesi konusunda gerekli önlemleri alırlar; özgünlük-benzerlik denetimini yaparlar.
• Editörler, Dergide yayımlanan makalelere yönelik tutarlı eleştirileri dikkate alırlar, eleştirilen makalelerin yazar(lar)ına yanıt hakkı tanırlar.
• Editörler olumsuz sonuçları içeren çalışmaları da göz önünde bulundururlar.
• Editörler, Dergiye iletilen yakınmaları inceler ve gerekli açıklamaları yaparlar.


Hakemlerin Etik Sorumlulukları
Uluslararası Sosyal Bilimler Eğitimi Dergisi makale değerlendirme sürecinde yazar(lar)ın hakemleri, hakemlerin yazarları tanımadıkları iki yönlü kör hakemlik ilkesi uygulanır, hakemler yazarlar ile doğrudan iletişim kuramaz; makale değerlendirme formları ve metin üzerinde belirtilen notlar ile düzeltme istemleri dergi yönetim sistemi üzerinden editörlerce yazar(lar)a iletilir. Uluslararası Sosyal Bilimler Eğitimi Dergisi Dergisi’ne başvurusu yapılan makaleleri değerlendirecek hakemler şu etik sorumlulukları taşımalıdır:
• Hakemler yalnız uzmanlık alanı ile ilgili makaleleri değerlendirmeyi kabul etmelidir.
• Hakemler, değerlendirmeyi yansızlık ve gizlilik içinde yapmalıdır. Bu ilke gereğince inceledikleri makaleleri değerlendirme sürecinden sonra yok etmeli, ancak yayınlandıktan sonra kullanmalıdırlar. Uyruk, cinsiyet, dinsel inanç, siyasal inanç ve ticari kaygılar, değerlendirmenin yansızlığını bozmamalıdır.
• Hakemler, çıkar çatışması-çıkar birliği olduğunu anladıklarında, makaleyi değerlendirmeyi reddederek, editörlere bilgi vermelidir.
• Hakemler, değerlendirmeyi akademik görgü kurallarına uygun biçimde, yapıcı bir dille yapmalı; hakaret ve düşmanlık içeren kişisel yorumlardan kaçınmalıdır.
• Hakemler değerlendirmesini kabul ettikleri makaleyi süresi içinde değerlendirmelidirler.


Yazarların Etik Sorumlulukları

• Yazar(lar), başka yerde yayımladıkları ya da yayımlanmak üzere gönderdikleri bir makalesini, aynı anda birden fazla makalesini Uluslararası Sosyal Bilimler Eğitimi Dergisi'ne göndermemelidir.
• Yazar(lar), Uluslararası Sosyal Bilimler Eğitimi Dergisi'ne özgün makale göndermelidir.
• Yazar(lar), makale yazımı sırasında yararlandıkları kaynaklara etik ilkeler doğrultusunda doğru biçimde yollama (atıf) yapmalıdır.
• Makaleye katkı sağlamayan kişilerin adı, yazar olarak yazılmamalı, yayımlanmak üzere başvurusu yapılan bir makalenin yazar sırasını değiştirme, yazar çıkartma, yazar ekleme önerilmemelidir.
• Yayınlanma başvurusu yapılan makaleyle ilgili çıkar çatışması-çıkar birliği olan kişileri editörlere bildirmelidir.
• Değerlendirme sürecinde yazar(lar)dan makalelerine ilişkin bilgi ya da ham veri istenmesi durumunda beklenen bilgileri Editörlere sunmalıdırlar.
• Yazar(lar), makalelerinde kullandıkları verilerin kullanım haklarına, araştırma-çözümlemelerle ilgili izinlerin ya da üzerinde araştırma yaptıkları katılımcıların onayının alındığını belgelemelidirler.
• Yazar(lar), değerlendirme ve erken görünüm aşamasındaki ya da elektronik ortamda yayımlanmış makalesiyle ilgili hatayı fark ettiklerinde bilgi vermek, düzeltmek ya da geri çekmek için editörle iletişime geçmesi gerekir.

Ulakbim TR Dizin tarafından alınan kararlar doğrultusunda 2020 yılından itibaren yayımlanacak çalışmalar için Etik Kurul İzni gerekmektedir. Sosyal ve beşeri bilimler dahil olmak üzere tüm bilim alanlarında yapılan araştırmalar için ve etik kurul kararı gerektiren klinik ve deneysel insan ve hayvanlar üzerindeki çalışmalar için ayrı ayrı etik kurul onayı alınmış olmalı, bu onay makalede belirtilmeli ve belgelendirilmelidir. Etik kurul izni gerektiren çalışmalarda, izinle ilgili bilgiler (kurul adı, tarih ve sayı no) yöntem bölümünde ve ayrıca makale ilk/son sayfasında yer verilmelidir. Makalelerde Araştırma ve Yayın Etiğine uyulduğuna dair ifadeye yer verilmelidir.

Etik Kurul İzni gerektiren çalışmalar aşağıda belirtilmektedir. Dergimize çalışmanızı yüklerken, makale dosyanızla birlikte Etik Kurul İzin belgesini de yüklemeniz gerekmektedir. Eğer çalışmanız etik kurul izni gerektiren çalışma grubunda yer almıyor ise bu durumu belirten "beyan formunu" imzalamanız ve durumu makale metninde belirtmeniz gerekmektedir.

Etik Kurul izni gerektiren araştırmalar aşağıdaki gibidir.
• Anket, mülakat, odak grup çalışması, gözlem, deney, görüşme teknikleri kullanılarak katılımcılardan veri toplanmasını gerektiren nitel ya da nicel yaklaşımlarla yürütülen her türlü araştırmalar
• İnsan ve hayvanların (materyal/veriler dâhil) deneysel ya da diğer bilimsel amaçlarla kullanılması,
• İnsanlar üzerinde yapılan klinik araştırmalar,
• Hayvanlar üzerinde yapılan araştırmalar,
• Kişisel verilerin korunması kanunu gereğince retrospektif çalışmalar,
• Ayrıca; Olgu sunumlarında “Aydınlatılmış onam formu”nun alındığının belirtilmesi,
Başkalarına ait ölçek, anket, fotoğrafların kullanımı için sahiplerinden izin alınması ve belirtilmesi,
• Kullanılan fikir ve sanat eserleri için telif hakları düzenlemelerine uyulduğunun belirtilmesi
• 2020 yılı öncesi araştırma verileri kullanılmış, yüksek lisans/doktora çalışmalarından üretilmiş (makalede belirtilmelidir), bir önceki yıl dergiye yayın başvurusunda bulunulmuş, kabul edilmiş ama henüz yayımlanmamış makaleler için geriye dönük etik kurul izni gerekmemektedir.
• Üniversite mensubu olmayan araştırmacılar da bölgelerinde bulunan Etik Kurul’lara başvurabilmektedir.
• Dergilerde yayımlanacak makalelerde etik kurul izni ve/veya yasal/özel izin alınmasının gerekip gerekmediği makalede belirtilmiş olmalıdır. Etik kurul izni gerektiren çalışmalarda, izinle ilgili bilgiler (izinin hangi kurumdan, hangi tarihte ve hangi karar veya sayı numarası ile alındığı) açıkça sunulmalı ve yöntem bölümünde ve ayrıca makale ilk/son sayfasında yer verilmelidir. 


Etik İlkelere Uymayan Durumun Editöre Bildirilmesi
Uluslararası Sosyal Bilimler Eğitimi Dergisi'nde editörler, hakemler, yazarlar ile ilgili etik ilkelere uymayan bir davranış ya da değerlendirme sürecindeki, erken görünümdeki ya da yayımlanmış bir makale ilgili etik olmayan bir durumla karşılaşılması durumunda uzunozak@gmail.com adresine ileti yoluyla bildirilmesi gerekir.

The Journal of International Social Sciences Education, the publisher of Dr. AbdulkadirUZUNÖZ does not request a fee from the authors for their articles. The electronic form of the journal is free in libraries, and so the access and subscription to electronic and hard copy versions of the journal is also free of charge. The Journal of International Social Sciences Education sends limited number of printed versions to some instructors and libraries costlessly. All processes of the journal are free of charge, so there is no fee paid for the Reviewers and the members of Editorial Board.

Therefore, The Journal of International Social Sciences Education has no income; the journal continues this scientific duty with public fundings. Pecuniary obligations of the articles sent to The Journal of International Social Sciences Education are under the responsibility of the authors.

21910All papers published in the journal are licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International

SOBIAD ETKİ DEĞERİ .458